Utama >> Ciri-Ciri >> Mendokumentasikan Arasy

Mendokumentasikan Arasy

Tonton dokumentari Arasy

Pembuat filemRobert Lopuskimembuka pintu sebuah rumah besar Australia pada tahun 2011, dan mendengar suara yang sedang berkembang pesat yang dia langsung dikenali.





Itu adalah Jay-Z.



Legenda rap sedang berdiri di ruang tamu rumah agam itu, merakamkan sebuah ayat untukPerhatikan Arasy, album kolaborasinya yang sedang berjalan dengan Kanye West.

Saya dengan lembut memasuki ruang itu dan semua orang tenang sementara Jay merakam, Lopuski ingat sekarang. Itu adalah salah satu momen nyata, di mana anda hanya berdiri di sana, seperti, Oh, wow. Anda berdua mendengar danrasakekuatan seseorang yang hebat dalam hal ini, melakukannya di ruang yang sangat intim.

Lopuskiwasat rumah untuk membuat filem mengenai pembuatanPerhatikan Arasy. Semua orang yang terlibat dengan album ini merasakan sesuatu yang monumental sedang berlangsung ketika Jay dan Kanye berada di tahap awal proses rakaman, dan menjadi sangat jelas sesi yang perlu didokumentasikan.



Kanyehad pertama kali muncul di Lopuskis kembali ketika pembuat filemmengambil pegundi set video muzik Kid Cudis Pursuit of Happiness, dan memutuskan untuk membagikannya semula di blog KanyeUniverseCity miliknya. Ini menyebabkan Lopuskigetting disewa untuk menolong video muzik Power dan mengerjakan profil video pengarah Marco Brambilla untuk Nowness, yang juga mengagumkan Kanye. Jadi, ketika tiba masanya untuk mencari pembuat filem untuk mendokumentasikanWTTsesi, Kanye tahu dengan tepat siapa yang dia mahukan.

Setelah Lopuskigot mendapat panggilan, setiap minggu memfilmkan sesi di Australia, mengumpulkan bahan yang dia gambarkan sebagai rakaman kekacauan. Itu mentah dan tidak halus, tetapi dia langsung tahu bahawa dia telah menangkap momen bersejarah yang tepat pada waktunya. Dan pengeditan adalah pakaiannya yang kuat, jadi dia yakin dia dapat mengubahnya menjadi sesuatu yang istimewa.

WTT Robert Lopuski

Imej melalui Robert Lopuski



Sayangnya, dokumentari 10 minit itu bocor di internet sebelum dapat dikeluarkan secara rasmi. Filem pendek telah sampai ke tahap akhir pengembangan, tetapi kebocoran itu menggagalkan rancangan, dan akhirnya akhirnya akhirnya laman-laman blog dan penggemar Vimeo memuat naik semula dan bukannya menerima sebaran rasmi. Nasib dokumentari itu mengecewakan Lopuski, tentu saja, tetapi dia merasa lega kerana dokumentari itu masih memberi kesan besar. Kebocoran itu sampai ke khalayak ramai dan tetap menjadi artifak yang berpengaruh untuk penambahan peminat.

Dokumentari itu sendiri, walaupun dalam bentuk yang belum selesai, sangat luar biasa. Loopuski dapat menangkap detik-detik intim Kanye dan Jay mengeluarkan idea, merakam ayat-ayat, makan malam, saling membeli hadiah, dan melihat album untuk para tetamu. Dan dia menyisipkan momen-momen peribadi ini dengan citra yang kuat dan lebih besar dari kehidupan yang membakar istana, tebing, dan hutan. Kesan suaranya kasar, dan semuanya disatukan oleh estetika kasar yang mengeluarkan kekuatan. Rakaman itu memberikan gambaran yang jarang berlaku pada proses penciptaan intim, tetapi Lopuski menyampaikannya dalam skala megah yang sesuai dengan momen bersejarah.

Walaupun bocor, dokumentari tersebut terbukti menjadi momen penting dalam kehidupan Lopuskis. Ini membantunya membina ikatan kreatif dengan Kanye West, yang akan menghasilkan lebih banyak kerjasama pada tahun-tahun akan datang. Dan ia memberitahu banyak karya Lopuski yang dibuat dalam dekad berikutnya, termasuk sebuah filem terkenal yang disebut Adakah Akan Dihormati dan projek yang tidak diumumkan yang sedang dalam pembangunan (perhatikannyaLaman Instagramuntuk kemas kini).

Sebagai perayaan ulang tahun 10 tahunPerhatikan Arasy, kami bertemu dengan Lopuski, yang berbicara tentang pengalaman mendokumentasikan dua ikon pada satu momen penting dalam masa. Temubual, diedit dengan ringan dan ringkas untuk penjelasan, ada di bawah.



WTT Robert Lopuski

Foto oleh Robert Lopuski

Bagaimana anda didekati untuk membuatPerhatikan Arasydokumentari?
Suatu hari saya mendapat panggilan daripada pengurus Kanyes, dan salah seorang rakan karibnya, Don C. Jay dan Kanye sedang membuat album. Adakah anda bersedia untuk keluar dan membuat penggambaran? Saya agak melakukan back-flip. Saya menghantar e-mel kembali, dan kemudian kami bercakap melalui telefon. Pada dasarnya, seperti, berada di rumah besar di Sydney, dan sedang membuat album. Mereka mahu mendokumentasikannya. Bolehkah anda keluar dan melakukan ini? Apabila anda mendapat panggilan seperti itu, anda melakukannya.

Adakah Jay-Z dan Kanye memberi anda gambaran tentang apa yang ingin mereka capai dengan dokumen itu?
Tidak juga. Niat asalnya adalah, Bolehkah anda datang dan mendokumentasikan ini? Kita memerlukan seseorang untuk meletakkan filem ini. Virgil dan saya bercakap, Don dan saya bercakap, dan jelas Kanye dan saya bercakap. Tetapi pada awalnya tidak ada idea besar selain mendokumentasikannya. Semasa saya datang, saya mempunyai beberapa idea yang cukup jelas untuk apa yang saya mahukan karya itu terasa seperti emosional, tetapi dalam proses membuatnya, ia mula mengambil bentuk yang berbeza.

Apabila anda mendapat panggilan untuk jenis peluang itu, ia sangat besar. Anda fikir anda akan keluar dan mempunyai peralatan dan akan menjadi tahap akses yang luar biasa, tetapi apa yang saya pelajari dengan cepat adalah biliknya kecil. Terdapat, seperti, lima orang di bilik itu. Saya harus membuktikan nilai saya — saya harus membuktikan nilai saya. Oleh itu, saya akan banyak diberitahu, Matikan kamera, atau, Kami tidak dapat membuat filem ini sekarang. Oleh kerana itu, banyak yang ditangkap melalui kamera, telefon bimbit, dan kamera video yang lebih kecil. Idea untuk membawa kamera besar, atau membawa kru dan menyiapkan lampu, adalah sempurna.

Apa visi anda sebelum anda sampai di sana, dan bagaimana ia berubah ketika anda berada di Australia?
Perkara yang menarik bagi saya mengenai dokumentari sebenarnya tidak cuba menceritakan kisah ruang. Seperti, Im Bill dari Idaho. Saya seorang penternak babi dan inilah ladang babi saya. Saya benar-benar berfikir bahawa itu adalah perangkap, dengan cara. Bagi saya, perkara menarik mengenai dokumentari adalah anda boleh menggunakan ruang kehidupan sebenar, atau ruang dokumen, dan kemudian mengukir apa sahaja citra atau nada ruang yang ada, untuk menyampaikan idea emosi.

Semasa menjalani penggambaran lelaki ini, saya tahu mereka mempunyai sejarah yang mendalam, dan sebagai peminat kedua-duanya, saya tahu banyak perincian sejarah itu. Saya tahu ada ikatan alkimia yang mendalam antara kedua-dua kolaborator ini yang kini beroperasi bersama di platform ini. Ada cara untuk melihat hip-hop secara umum dan melihatnya sebagai bombastik dan lebih besar daripada kehidupan, tetapi bagi saya, saya seperti, Man, saya yakin anda ada sedikit di sini. Saya yakin ada nuansa antara cara mereka beroperasi dan bagaimana mereka saling berhubungan antara satu sama lain. Oleh itu, secara emosional, saya ingin merakam detik-detik sunyi. Saya ingin merakam sekecil-kecilnya dari sudut pandang dokumentari dan kemudian membuat karya dengan patung yang mempunyai perasaan alkimia atau wilayah yang lebih besar atau aspek elemen tektonik. Saya mahu dokumentari itu mempunyai ruang kehidupan nyata yang kecil dan hampir sepadan, tetapi patung karya itu menjadi unsur.

Sebilangan besarnya ditangkap melalui kamera, telefon bimbit, dan kamera video yang lebih kecil. Idea untuk membawa kamera besar, atau membawa kru dan menyiapkan lampu, adalah sempurna.


Anda mengatakan sesuatu berubah setelah anda sampai di sana — apa itu?
Saya rasa ini hanya proses pembuatan filem. Anda mempunyai idea dalam fikiran anda tentang apakah filem itu boleh dan seharusnya, dan sebaik sahaja anda menghidupkan kamera, ia adalah perkara yang sama sekali berbeza. Dalam kes pengalaman ini, kami merakam rakaman kekacauan, yang merupakan cara terbaik untuk menggambarkannya. Audio terdengar gila, visualnya tidak terlalu terbuka, dan kamera harus dipasang masuk dan keluar dari ruang visual yang unik. Jadi apa yang saya fikir akan menjadi proses yang lebih bersih dan lancar untuk mendokumentasikannya menjadi lebih mentah. Ia menjadi kasar dan mentah. Semasa saya keluar dari penggambaran, saya ingat berfikir, Ini adalah beberapa rakaman terburuk yang pernah saya rakam, tetapi saya memahaminya secara emosional. Ini adalah cabaran yang sangat menarik sebagai pembuat filem, kerana anda suka, Baiklah, rakaman ini adalah huru-hara, tetapi saya tahu kami menangkap sesuatu di sini dan saya tahu seperti apa perkara itu. Apa yang akhirnya anda buat selepas penggambaran menjadi berbeza daripada apa yang anda ingin lakukan.

Bagaimana rasanya mendarat di Australia dan pergi ke rumah besar pada Hari 1?
Saya terbang masuk, dan dibawa ke sebuah rumah besar. Saya menjadi momen sejenis mimpi. Anda mendengar seseorang agak kuat di kejauhan dan anda suka, saya mengenali suara itu. Sebuah pintu terbuka dan di ruang tamu utama, saya mendengar Jay mengalunkan ayat ke mikrofon. Ini sangat sunyi, kerana dia merakam. Saya dengan lembut memasuki ruang dan semua orang di sana dengan senyap ketika Jay sedang merakamkan ayat untuk album itu. Itu adalah salah satu momen nyata, di mana anda hanya berdiri di sana, seperti, Oh, wow. Anda berdua mendengar dan merasakan kehebatan seseorang yang hebat dalam hal ini, melakukannya di ruang yang sangat intim.

WTT

melalui Vimeo

Ya, saya rasa banyak orang terkejut melihat mereka membuat album di rumah besar Australia dan bukannya studio rakaman.
Bagi saya, ini adalah salah satu perkara yang sangat menarik mengenai Kanye. Sebagai seorang seniman, dia seorang lelaki yang bekerja di ruang intimnya sendiri. Sejak Jersey City sejak 90-an hingga secara harfiah apa yang sedang dilakukannya sekarang di Atlanta. Ia seperti kanak-kanak yang sangat bersemangat membuat kerja; Saya tidak tahu bagaimana lagi untuk menerangkannya. Dia di Atlanta sekarang di atas katil bayi, di bilik persalinan pelawat, merakam albumnya yang seterusnya. Itulah bagaimana dia menggulung.

Anda dapat merakam momen yang sangat intim, seperti Jay-Z membuat lakaran melalui ayat di ruang tamu. Bagaimana anda membuat mereka mempercayai anda?
Prosesnya menjadi terbang di dinding terlebih dahulu, dan kemudian menjadi orang yang berjabat tangan di meja. Saya berada di sebuah bilik dengan sebilangan kecil orang, dan saya baru mula mengenali diri saya. Saya akan mula bercakap dengan lelaki itu, dan saya akan memberikan pendapat. Kanye akan mengajukan soalan kepada saya dan Id menjawab dengan cara tertentu. Saya baru mula memberitahu semua orang bahawa saya berada di tahap yang betul. Saya memberitahu mereka bahawa saya memahami apa yang mereka lakukan, dan bahawa saya mempunyai kepekaan mengenai apa yang ingin saya lakukan dengan rakaman tersebut. Kemudian kami makan malam. Semua orang memecahkan roti, jadi anda duduk dan makan bersama orang. Anda mula membina hubungan.

Dari aspek teknikal, anda menggunakan kamera kecil, sehingga mereka lupa kamera ada di sana. Bagaimana keputusan itu dibuat?
Sebagai contoh, Id ingin menemubual Jay. Mereka berkata, Tidak, tidak akan melakukan wawancara. Saya suka, Baiklah, mungkin esok. Dan mereka seperti, Ya, mungkin esok. Itu banyak. Jadi, saya hanya makan malam dan saya akan bercakap dengan Jay. Daripada melakukan wawancara rasmi, saya akan bertanya kepadanya apakah dia terbuka untuk perbualan yang lebih santai dan merakamnya di telefon saya, bukannya kamera besar. Saya hanya akan meletakkannya di kaki saya dan bertanya kepadanya. Dia akan bercakap secara terbuka dan bebas. Menangkap dokumen itu adalah untuk menjawab soalan ini: Bagaimana saya menjadi sebahagian daripada ruang perbualan apa yang berlaku, dan hanya mencuba dan mempunyai peralatan yang tepat untuk mendokumentasikannya. Itulah cara terbaik yang saya dapat menerangkannya - berbanding mendapatkan papan clapper, Baiklah, tindakan. Soalan adalah lain-lain. Sekiranya ada perkara yang berlaku, tangkaplah dengan cara yang mungkin.

Selepas makan malam, mereka bermain sambil berjalan, dan Jay sedang mengerjakan ayat. Dia datang dan mengetuk saya dan mencuba ayat saya. Saya tidak menyangka perkara itu akan berlaku.


Bagaimana anda mengingati tenaga minggu itu?
Ia cukup istimewa dan elektrik. Ada kalanya Jay melakukan sesuatu yang saya rasa sangat keren, di mana dia akan bertanya, Di mana kita? Dan mereka akan bermain lima atau enam trek yang hampir selesai. Dan mereka hanya memainkannya dan menukarnya seolah-olah mereka menggunakan CD. Mereka berkata, Mari buat ini pertama dan sepertiga. Mereka hanya akan merasakannya. Itu adalah pengalaman yang sangat keren, hanya untuk melihat orang-orang bekerja dengan cara itu. Kerana ketika mereka membuat barang itu, mereka juga merasakan hal itu. Kami meneroka borang dan juga membuat borang.

Berapa banyak anda bersama mereka setiap hari? Adakah anda semua tinggal di rumah besar itu?
Saya tahu dari sudut pandang peluang pembuat filem bahawa anda tidak mahu membuang masa anda. Seperti, walaupun anda akan bermain bola keranjang, saya akan ikut dengan anda dan saya membuat filem bermain bola keranjang. Whatevers berlaku, saya mahu berada di sekitar. Ini juga merupakan percubaan pertama saya dengan lelaki ini, jadi saya tidak tahu apa rentak mereka.

WTT Robert Lopuski

Foto oleh Robert Lopuski

Salah satu adegan kegemaran saya adalah ketika mereka berada di padang rumput dan nampaknya mereka bertemu pada waktu pagi selepas rakaman. Rasanya seperti momen semula jadi.
Sepenuhnya. Kelembutan dan sekejap momen di antara mereka adalah sebahagian dari rancangan yang sedang berjalan. Saya tahu bahawa jika anda akan menjalin hubungan dengan sesiapa sahaja - sama ada rakan kolaborasi kreatif atau rakan - pasti akan menjadi singkatan. Tidak boleh dikatakan bahawa Kanyes mengeluarkan album yang memanggil Jay sebagai kakaknya, dan bahkan mempunyai lagu bernama Big Brother. Ini adalah hubungan yang lama.

Anda menyandingkan momen-momen lembut itu dengan b-roll yang hebat. Bolehkah anda bercakap mengenai keputusan itu?
Ini kembali kepada idea patung Don Quixotes. Adakah kita sebenarnya berada di istana di tebing gunung di Scotland? Tidak - tetapi terasa seperti itu secara emosional. Secara patung, di luar momen kehidupan sebenar, ini adalah mengenai mencampurkan dan membezakan citra sedemikian rupa sehingga terasa seperti jenis perkara yang anda inginkan. Sebuah istana yang terbakar, burung-burung berkerumun, sisa-sisa bangunan yang lebih tua yang membusuk - semuanya terasa sangat takhta bagi saya. Ia terasa sangat beremosi. Elemen adalah kata terbaik yang dapat saya gunakan, kerana hubungan ini dan apa yang mereka lakukan mempunyai kedalaman. Rasanya sangat besar di bumi, jadi saya mahu ada perbezaannya. Saya mahu ada interaksi antara tektonik, elemen emosionalnya, dan kemudian momen lembut dan tenang di ruang mereka.

Kami semua pernah mendengar cerita mengenai Kanye yang meminta maklum balas mengenai muziknya dari sesiapa sahaja yang kebetulan berada di studio. Adakah anda bercakap mengenai muzik dengannya ketika ini? Atau adakah anda cuba berdiam diri semasa mereka bekerja?
Ketika saya mula bekerja dengan lelaki-lelaki ini, topi yang saya ambil adalah pembuat filem lebih daripada menjadi kolaborator kreatif. Bagi saya, ini bukan ruang saya. Ini adalah ruang mereka - saya hanya tetamu yang diundang untuk memfilmkannya dan membentuknya secara visual.

Salah satu momen paling ajaib bagi saya, secara muzik, berlaku semasa kami makan malam dan saya bercakap mengenai apa sahaja yang sedang mereka kerjakan. Kemudian, setelah makan malam, mereka memainkan lagu itu, dan Jay sedang mengerjakan sebuah ayat. Dia datang dan mengetuk saya dan mencuba ayat saya. Saya tidak menyangka perkara itu akan berlaku. Saya bermain dengan kamera dan dia melakukannya. Saya hanya melihat ke atas dan Jays memuntahkan ayat kepada saya, dan saya suka, Ini sukar dipercayai. Rasanya lebih besar dari kehidupan. Itu adalah salah satu momen istimewa dan ajaib, dan itu membuat saya begitu lengah sehingga saya bahkan tidak dapat terlibat sepenuhnya dengannya — seperti, mendengar kata-katanya atau bersua dengannya. Kemudian dia memandang saya, dan saya hanya tersenyum.

Saya rasa apabila anda bekerja dengan bakat, terutama bakat tahap ini, dan mereka mula mempercayai anda, saat-saat istimewa itu berlaku. Anda mula terdedah, dan ini adalah sebahagian daripada proses membuat sesuatu, walaupun perkara kecil.

Apakah cabaran terbesar semasa proses tersebut?
Pelajaran terbesar sebagai pembuat filem datang dari kenyataan bahawa kita mempunyai rakaman kekacauan. Kami mempunyai bahan visual dan audio yang sangat mentah sehingga pada kebanyakan pekerjaan kemungkinan akan dibuang. Tetapi kerana saya memahami ruang itu secara emosional, saya dapat mengambil rakaman yang tidak akan digunakan orang dan sebenarnya menyampaikan segala yang diperlukan. Ini adalah pengalaman belajar yang luas bagi saya sebagai pembuat filem, kerana bagaimana anda mengambil barang yang tidak berfungsi, dan menjadikannya bukan sahaja berfungsi, tetapi dapat berkomunikasi sepenuhnya? Kedengarannya lebih sederhana daripada yang sebenarnya. Ini adalah satu cabaran.

Setelah anda mengumpulkan semua rakaman, apa rancangan serangan anda untuk menyelesaikan dokumentari dalam proses penyuntingan?
Ini adalah jenis seni pembuatan filem. Semua orang melakukan ini dengan cara yang berbeza, tetapi bagi saya, saya cuba memahami filem sepenuhnya. Saya tidak dapat, pada mulanya. Rasanya sedikit di luar jangkauan. Jadi saya akan mulakan sebentar. Saya seperti, Bagaimana perasaan ini? Atau bagaimanasemestinyarasa ini? Kemudian saya akan membuat itu dan berakhir dengan sedikit coretan 15 saat. Kemudian saya akan membuat masa kecil yang lain. Jadi, mengikut garis masa, saya akan mempunyai baldi. Inilah pemandangan makan malam; inilah adegan rakaman; Kemudian saya akan mula menyatukannya dan melihat mana yang paling sesuai dengan tenunan. Adakah masuk akal untuk pergi dari makan malam ke Jay, atau dari lorong ke luar? Kemudian anda membina tisu penghubung antara itu.

Kami mempunyai bahan visual dan audio yang sangat mentah sehingga pada kebanyakan pekerjaan kemungkinan akan dibuang. Tetapi kerana saya memahami ruang itu secara emosional, saya dapat mengambil rakaman yang tidak akan digunakan orang dan sebenarnya menyampaikan segala yang diperlukan.


Anda terutama mengambilnya sebagai pasukan satu pasukan, walaupun saya tahu ada beberapa rakaman tambahan dari Mike Carson dan Mike Waxx. Mengapa anda menempuh laluan itu dan bukannya melibatkan kru yang besar?
Ini hanya keakraban bilik. Anda tidak dibenarkan mempunyai orang di ruangan itu, dan anda membuat skala dengan tepat. Saya juga bercakap dengan Don mengenai perkara itu. Saya seperti, Adakah kita menyewa lampu? Adakah kita mempunyai orang yang datang? Adakah kita benar-benar mencuba dan membentuk perkara ini? Itu bukan apa yang berlaku di bilik itu. Oleh itu, untuk tiba-tiba menyiapkan HMI di luar tingkap dan menjadikannya pengeluaran penuh, tidak diragukan lagi saya diberitahu untuk mematikan semuanya dan menghantar semua orang pulang. Itu bukan getaran.

Tetapi ya, anda berjaya. Lucunya, ada pembuat filem dokumentari yang saya rasa hebat bernama D.A. Pennebaker. Dia membuat banyak dokumen muzik, termasuk satu di Bob Dylan pada tahun enam puluhan, yang sangat awal dari waktunya.Jangan Pandang Belakang.Seluruh perkara itu hanya Pennebaker dan Dylan, dan anda dapat merasakan keakraban. Anda merasakan sifat bebas dari bahasa filem dan bahasa artis. Anda membawa ke ruang yang sangat kecil, berbanding dengan perkara sukan yang akan anda lihat di ESPN, di mana anda tahu bahawa terdapat panggung dan lampu penuh dan orang-orang yang duduk yang mempunyai alat solek.

Ada sesuatu yang sangat istimewa dan alkimia mengenai memilih cinéma vérité sebagai pendekatan untuk bekerjasama dengan artis, kerana pada akhirnya seorang artis, tidak kira di mana mereka berada dalam hierarki skala, mereka harus bersendirian dan kecil dan bekerja pada perkara kecil sehingga perkara kecil itu menjadi perkara yang lebih besar yang dapat menjelma menjadi sesuatu yang lain. Bagi saya, itu sangat menggembirakan. Itu sangat bagus untuk memasuki ruang proses bagi seorang artis.

Jelas, pelepasan dokumentari ini tidak berjalan seperti yang dirancang. Apa rasanya rancangan pelepasan hancur kerana kebocoran?
Ia menghisap. Tidak ada jawapan panjang untuk itu. Ia tidak mengagumkan. Namun, satu perkara yang saya fikir ia memberi kesan kepada peminat. Orang masih ingat karya ini. Ia melakukan semua perkara yang perlu dilakukan di ruang itu - baik untuk lelaki dan siapa sahaja yang peminat album. Saya masih melihatnya dan berfikir, Man, potongan ini adalah seperti kacau.

WTT Robert Lopuski

Foto oleh Robert Lopuski

Apa yang anda peroleh dari pengalaman ini yang anda bawa ke projek lain?
Ia kembali kepada keseluruhan kerja di bilik. Cara mereka membuat album ini, hanya sebilangan lelaki di sebuah bilik — pada dasarnya ruang tamu dengan mikrofon terbuka. Saya rasa itu sangat memberi kesan kepada saya secara kreatif. Seperti, Nah, apa yang anda ada? Apa yang boleh kita gunakan? Pergi. Anda tahu, seperti, Apa bahan yang anda ada di hadapan anda? Apa sumber anda? Guna mereka. Sekiranya anda akan membuat album yang luar biasa atau merancang garis pakaian atau membuat filem, apa yang anda ada? Hanya gunakan itu, dan pergi. Kerana bakat, tenaga, dan nadi akan tercapai. Anda akan dapat menangkapnya. Ini adalah perkara peribadi, perkara reflektif. Perkara yang anda sampaikan adalahawak, berbanding dengan peralatan besar atau pemprosesan yang rumit atau anggaran besar. Mereka mempunyai akses ke semua barang ini, tetapi fakta bahawa mereka membuatnya di ruang tamu dengan mikrofon menarik.

Apabila anda melihat kembali keseluruhan pengalaman itu, adakah anda mempunyai ingatan atau momen kegemaran?
Apabila saya mendapat panggilan untuk keluar ke Australia. Saya terpaksa mengambil dua atau tiga penerbangan bersambung, dan setiap penerbangan itu benar-benar bergelombang dan berbatu. Itu adalah penerbangan dengan pergolakan penuh dan orang-orang di dalam pesawat itu benar-benar gugup. Saya masih ingat memikirkan penerbangan ke sanatidak bolehkapal terbang ini akan terhempas. Saya pergi ke Australia begitu dalam kad, dan bekerja dengan orang-orang ini merasakan sebahagian daripada apa yang akan saya lakukan, sehingga pergolakan lain pada masa ini tidak relevan. Saya rasa itu adalah perasaan yang sangat istimewa - di mana anda menuju ke ruang dan tidak kira apa yang berlaku di sekeliling anda. Ini sangat ditakdirkan.

Apa yang anda kerjakan sejak itu?
Selepas projek itu keluar, projek filem besar seterusnya yang keluar dan mempunyai percikan adalah dua tahun kemudian. Saya membuat dokumen kecil yang dipanggil Adakah Akan Dihormati bahawa kakitangan Vimeo memilih Terbaik Terbaik dan disenarai pendek untuk Terbaik Tahun Ini. Banyak perkara yang saya pelajari membuat projek ini memaklumkan bagaimana saya membuat projek itu. Perhatikan Arasy danAdakah Akan Dihormatimerasa seperti adik beradik dengan cara dari sudut pembuatan filem. Dan saya mengusahakannya sekarang yang bukan berasaskan muzik - jenisnya tentang orang lain - tetapi berkembang berdasarkan pembelajaran kedua-duanya lebih jauh, dan ini sungguh mencabar. Saya rasa apa yang menggembirakan saya sebagai pembuat filem memaksa diri anda untuk berkembang dan mencuba ruang baru. Dengan ruang baru, maksud saya saya tidak pernah berada di sini sebelumnya, dan saya tidak pernah bermain dengan seni bina dengan cara ini atau cerita dengan cara ini.

Di luar itu, saya tidak banyak membuat banyak perkara. Saya membuat beberapa filem semasa Watch the Throne Tour. Saya dijemput untuk menjadi sebahagian daripada lawatan, jadi kami membuat banyak projek. Barang-barang VOYR. Kegemaran saya adalah yang dipanggil Gereja, yang paling hampir dengan apa yang saya cuba lakukan selepasWTTdalam pengembaraan. Projek VOYR cukup dipercepat sejauh penjadualan. Kami akan menembak selama dua hari, mengedit selama dua hari, dan kemudian ia akan keluar. Kita mesti sentiasa menghasilkan kandungan. Setiap minggu, anda mesti mempunyai filem yang sudah siap, jadi sedikit lebih mencabar daripada yang sepatutnya, tetapi ini adalah pra-Instagram. Ini adalah lelaran awal bagaimana jika anda mempunyai akses kepada artis sepanjang masa. Media sosial pada masa ini pada dasarnya adalah apa ini, tetapi ini adalah keberadaan pra-Instagram dan cerita Pra-Instagram dan pergerakan pengaruh. Kami berusaha menggunakan peralatan dan tenaga kerja untuk membuat dan mencipta idea filem terbentuk sepenuhnya, dan menembaknya dan menyelesaikannya dalam empat hari. Ia dipercepat.

MerekaVOYRvideos berasa seperti vlog lawatan yang dilukis oleh artis pada waktu itu, tetapi meningkat. Mereka berasa seperti filem. Adakah itu idea?
Itulah perkara. Ini adalah pendekatan yang sama seperti yang anda lihat oleh artis lain. Pada masa itu, vlog adalah perkara terbesar. Dan akan ada video dengan artis dalam lawatan, dan ini akan menjadi satu minit rakaman mentah. Kami pada dasarnya melakukan perkara yang sama, kecuali berusaha membuatWTTdokumentari dalam empat hari. Untuk mengatakan bahawa ia dipercepat dan mencabar adalah meremehkan. Kami menyediakan mesin penuh. Dari saat sesuatu ditembak, akan ada pembantu yang akan mengambil kad-kad itu dan menyerahkannya kepada lelaki lain yang kemudian akan memuat turun rakaman dan menyusunnya mengikut garis masa. Penggambaran akan berakhir, saya kemudian masuk ke ruang edit dan mula mengedit, menyebarkannya kepada lelaki lain, dan terhempas pada malam itu. Bangunlah, bersuara, mengambil kamera, dan berlari kembali ke lawatan, sepanjang perjalanan dari mana sahaja; Chicago ke Miami ke New York. Ini adalah projek yang sangat dipercepat dan gila.

Jadi anda mungkin tidur, seperti, 2 jam sepanjang masa?
Ya, itu salah satu daripadanya.[Ketawa].Dan pada ketika ini, hubungan saya dengan Ye cukup tegas. Kami sekarang dalam komunikasi penuh sepanjang masa, jadi anda juga harus memberi ruang untuk itu.

Kanye terkenal kerana sangat mesra dengan semua visualnya. Bagaimana dinamik kreatif anda berfungsi denganWTTbarang doc dan VOYR? Adakah anda mempunyai banyak bolak-balik?
Dia adalah kolaborator aktif. Dia adalah seseorang yang ingin terlibat. Semakin banyak anda dapat berdialog dengan orang yang anda bekerjasama, ia cenderung membantu kerja bergerak melalui mekanisme yang harus dilaluinya. Berbanding dengan menembak sesuatu, menghilang, kemudian kembali untuk menunjukkan perkara itu kepada anda. Saya fikir itu lebih sukar.

Bagaimana dokumentari ini mempengaruhi kerjaya anda?
Terdapat beberapa artis yang lebih besar di dunia hip-hop dan R & amp; B yang menjangkau dan mahu saya melakukan perkara yang serupa. Bagi saya, kemenangan terbesar adalah terlibat dalam kem Kanyes. Ini menjadi cap sebenar orang yang mengatakan, Oh, inilah yang dapat dia lakukan. Kami akhirnya bekerjasama dalam banyak perkara. Dokumen menjadi jabat tangan yang lebih mendalam dengan Kanye dan Jay.

Apa perkara yang telah anda lakukan sejak itu yang anda cadangkan untuk melihatnya sekarang?
Lihatlah Adakah Akan Dihormati dan ikut sayahalaman Vimeo itu, dan anda akan melihat yang lain yang sedang saya kerjakan sekarang yang akan segera keluar. Terdapat sebuah projek yang sedang dalam proses yang akan segera hadir, yang pastinya merupakan lanjutan dari pembelajaran dari kedua filem tersebut. Saya juga merupakan sebahagian dari kumpulan pengarah bernama King She. Oleh ituKingshe.tv. Kami belum mempunyai laman web ini tetapi akan mula mengisinya.[Anda juga bolehikuti Lopuski di Instagramdan melihat lebih banyak hasil kerjanyalaman webnya.]

Saya melihat anda diedit baru-baru iniiklan Olimpik. Apa yang anda terlibat dengan perkara komersial?
Secara profesional, pekerjaan saya adalah penyunting. Pada tahun 2018, saya memenangi Anugerah AICP untuk Editor Komersial Terbaik. Karya saya kini menjadi bahagian tetap dari Muzium Seni Moden, yang merupakan perkara besar. Tahun ini sahaja saya memenangi dua Clio [Awards], dua ADC Awards, dua Golden Cubes, seorang Graphite

Pensil. Dalam ruang komersial dan pengiklanan, secara sederhana, saya telah menjadi editor pemenang anugerah adalah pengurangan paling mudah dari apa yang saya lakukan, tetapi semuanya dari Adidas hingga Nike hingga Samsung hingga Lexus, senarai itu terus berjalan. Ini adalah ruang profesional saya sekarang.[Lihat lebih banyak karya komersial Lopuskisdi sini.]