Utama >> Ciri-Ciri >> Pembuatan 21 Savage dan J. Coles Banyak: Dari Kem Lagu Spotify ke Grammys

Pembuatan 21 Savage dan J. Coles Banyak: Dari Kem Lagu Spotify ke Grammys

21 Savage

Kami hanya beberapa hari lagi dari Anugerah Grammy Tahunan ke-62 dan 21 Savage dicalonkan dalam kategori Lagu Rap Terbaik dan Album Rap Terbaik untuk 'A Lot'andSaya> Sayamasing-masing.





'A Lot,' pengenalan J. Cole untuk album Savage 21 Savages, menjadi kegemaran peminat segera. Di trek, 21 mencerminkan betapa dia bertahan sepanjang hidupnya, sementara J. Cole memberi komen mengenai keadaan industri muzik yang hancur.



'Mengetahui' Banyak yang dicalonkan untuk Grammy adalah hebat, '21 memberitahu Kompleks. 'Lagu ini sangat bermakna bagi saya kerana saya dapat bercerita mengenai semua yang saya lalui dan semua yang saya lalui sekarang. Untuk mendapat pengiktirafan untuk itu dan membuat orang berhubungan dengannya adalah berkat. '

Rekod ini dihasilkan oleh DJ Dahi dan J. White Did It semasa perkhemahan penulis lagu Spotify pada bulan Jun 2018. Bengkel ini merupakan acara tiga hari yang diadakan di Atlanta, di mana sekumpulan penulis lagu, produser, dan artis diundang untuk bekerjasama dengan 21 Rekod Savage dan Epik. Sebilangan besar lagu yang dibuat semasa pertunjukan lagu, termasuk A Lot, akhirnya berjaya memasuki senarai lagu terakhirSaya> Saya. Ini termasuk kolaborasi pertama kali antara 21 Savage dan DJ Dahi, J. White, Cardo, FKi, dan Nija Charles.

Dahi mengatakan 'Banyak' diselesaikan dalam 'satu jam atau lebih,' yang merupakan bukti ikatan kolaborasi cepat yang dibentuknya dengan J. White. 'Saya dan DJ Dahi bersama, kami dua orang yang sama sekali berbeza dengan dua suara yang sama sekali berbeza,' tambah White. 'Bagi kami untuk bersatu seperti yang kami lakukan, sungguh luar biasa.'



Sekarang, mereka masing-masing menunggu untuk melihat apakah lagu itu membawa pulang Grammy, tetapi Dahi menunjukkan kesannya akan berlangsung pada musim anugerah yang lalu. 'Saya rasa anda dapat memberitahu bahawa rekod itu telah diambil dari kehidupannya sendiri, untuk apa yang 21 dialami sepanjang tahun dan apa yang dilakukannya secara budaya,' katanya. 'Secara keseluruhan, hanya untuk mendapatkan pengiktirafan itu sangat keren. Menang atau kalah, ini menunjukkan bahawa langkah itu penting, dan saya rasa orang menyadarinya. '

Di hadapan para Grammy, DJ Dahi dan J. White bercakap dengan Kompleks mengenai kedai lagu Spotifys dan pembuatan 21 Savages 'A Lot.' Temu ramah, diedit dengan ringan dan ringkas untuk kejelasan, ada di bawah.

Bagaimana anda terlibat dengan Spotify'ssongshop?
DJ Genius:
Saya telah melakukan sesi dengan 21 Savage sebulan atau dua sebelumnya. Kami menjalin hubungan dengan beberapa idea lagu, jadi mereka memberitahu saya bahawa mereka mengambil bahagian dalam kem lagu di Atlanta. Saya pernah mendengar tentang perkhemahan dan betapa seronoknya dari sudut kreatif. Saya pernah mendengar bagaimana semua orang benar-benar berada di sana untuk bersenang-senang dan mencipta, dan tidak mencuba membuat rakaman atau bersaing antara satu sama lain. Ini adalah kali pertama saya di Atlanta. Ini adalah kali pertama saya bekerja dengan orang-orang dari kawasan ini dan beberapa orang yang selalu saya gemari. Ianya sangat bagus. Ia sangat tidak dijangka. Keseluruhan hasil dari apa yang sebenarnya keluar adalah lebih baik daripada yang saya sangka, dan saya rasa persekitarannya benar-benar inklusif.



J. Putih:[VP A & amp; R di Epic Records] Ericka Coulter seperti, 'Jay, saya benar-benar fikir ini adalah peluang yang baik untuk anda datang dan melakukan kem Spotify dengan 21 Savage.' Saya seperti, 'Saya tidak tahu, saya sangat tidak suka berkhemah.' Dia seperti, 'Tidak, itu dengan Spotify. Ia akan sangat berbeza. ' Jadi saya turun, dan itu adalah sesuatu yang saya tidak jangkakan. Spotify makan siang dengan rakan-rakan saya di sana, jadi saya sudah seperti di rumah.

'Saya katakan pada 21,' Akan lebih baik bagi anda untuk mendapatkan sampel jiwa. '- DJ Dahi

Seperti apa tenaga?
DJ Genius:
Ia sangat kolaboratif. Saya sampai di sana sedikit lebih awal daripada semua orang, kerana ada beberapa lagu yang ingin saya selesaikan, yang kami mulakan dengan 21. Saya berkenalan dengan studio, dan 21 tidak masuk sehingga kami mengatakan kami mempunyai sesuatu untuk hadir kepadanya. Kadang-kadang kita berada di ruangan membuat muzik dan artis tidak pernah benar-benar mendengarnya, dan mereka tidak pernah berada di dalam bilik untuk memberi input. Itu adalah perkara berbeza yang berlaku, di luar A & amp; Rs dan staf Spotify menggandingkan penulis dan pengeluar kreatif yang berbeza di ruangan yang berbeza.



Saya berulang-alik beberapa kali. Saya berada di sana selama tiga hari. Hari pertama saya bersama J. White. Kemudian pada hari kedua, saya rasa saya bersama Cardo Got Wings. Hari terakhir adalah dengan Kevin Thomas, dan itu adalah masalah. Cara penyusunannya bagus, kerana jika seseorang menyangka anda dapat membuat lagu, anda masih boleh pergi ke ruangan lain dan anda boleh masuk dan menambahkan citarasa anda. Anda tidak merasa seperti semua orang di sana untuk membuat muzik mereka sendiri. Anda hanya berkolaborasi dan membuka peluang untuk orang lain, walaupun ia tidak berjaya.

J. Putih:Tenaga itu seperti semua orang adalah sepupu pertama. Kami semua datang ke sana untuk satu tujuan untuk memberikan 21 Savage beberapa rekod yang baik, dan Spotify memilih sejumlah besar pengeluar dan perancang yang saling melengkapi dengan cara yang paling pelik. Rasanya seperti keluarga.

J Putih

J Putih. Imej melalui Spotify

Bolehkah anda menceritakan kisah di sebalik penciptaan 'A Lot'?
DJ Genius:
Saya sedang menunggu J. White — hanya menyiapkan idea dan menyusun barang. Saya pernah mendengar tentang J. White ketika bekerja dengan Cardi, dan saya seperti, 'Yo, kawan ini mendapat semangat.' Dia adalah antara lelaki teratas yang dicari oleh orang ramai ketika ini. Semasa saya bertemu dengannya, itu menarik, kerana dia seperti, 'Yo, saya peminat muzik anda dan anda telah melakukan A, B, dan C.' Kadang kala anda tidak menyedari apa yang orang tahu, kerana ada yang mengambil berat tentang orang di belakang tabir dan ada juga yang tidak. Tetapi kami dapat belajar bersama-sama dan menghasilkan beberapa idea.

Saya mempunyai idea ini untuk contoh [East of Underground] selama 21 tahun yang lalu. Saya memainkannya ketika kami menjalani sesi beberapa bulan yang lalu. Saya memberitahunya, 'Tentunya anda dapat mengambil sampel jiwa. Pada beberapa rasa klasik, tetapi dengan poket anda di dalam gendang dan tenaga anda pada getaran jenis itu.' Dia seperti, 'Ya, saya bersamanya. Itulah jenis barang yang saya cari. ' Semasa saya bertemu dengan J., saya mencari beberapa idea dan dia mengatakan bahawa ini adalah satu.

Apa yang J. lakukan, yang sangat saya sukai, adalah membawanya ke tempat yang sangat berbeza yang saya tidak akan fikirkan, yang merupakan jenis tenaga yang dipengaruhi oleh Tiga 6 Mafia. Kami mempunyai vokal cincang dan diskrukan, getaran DJ Gores, di atas sampel, dan dia memainkan beberapa sampel di atasnya. Oleh itu, saya mengambil idea itu dan mencipta semula versi saya sendiri. Kami mula mengumpulkan sedikit coretan melodi DJ Scratch, dan membuat getaran di atas rentak. Itu betul-betul. Ini dibawa ke tempat di mana ia menjadi lebih banyak proses sampel di atas rentak, tetapi rasanya, ini adalah sesuatu yang terasa serasi. Ini terasa seperti sesuatu yang akan dimainkan orang di dalam kereta mereka dengan sunroof ke bawah atau ke atas ke bawah.

Kami bekerja selama satu jam atau lebih. Keesokan harinya, 21 orang berkeliling ke bilik yang berbeza dan mendengar muziknya. Dia masuk dan saya memainkannya. Dia seperti, 'Oh ya, ini intro. Ini adalah pengenalan album. ' Dari situ, perlu menunggu untuk mengetahui kapan dia akan menulis rakaman dan mengumpulkan semuanya.

'Lagu ini sangat bermakna bagi saya kerana saya dapat bercerita tentang semua yang saya lalui dan semua yang saya lalui sekarang.' - 21 Savage

J. Putih:Saya duduk di sana, saya dan Dahi, dan dia sedang melalui sampel. Saya melalui suara. Dia mengklik sampel itu. Saya seperti, 'Apa yang ada di ayam dan kuah bleep ini?' Saya berkata, 'Itu betul di sana. Mari pergi!' Selepas itu, sihir dibuat. Saya berada di kem selama tiga jam, dan saya merupakan sebahagian daripada 21 single terbesar Savage untuk album ini. Saya memberi penghargaan kepada Dahi untuk rekod. Saya suka lelaki itu kerana mempunyai sampel itu dalam rekod. Saya lelaki gembar-gembur. Sekiranya saya mendengar sampel, saya cuba menambah kemaluan. Saya cuba menambah 'hood'to'. Saya cuba membawanya ke Atlanta, Memphis, Tennessee. Saya cuba menjadikan perkara itu menjadi remuk. Saya meletakkannya di sana. DJ Dahi, dia mempunyai bumbu sendiri, dan saya berkata, 'Baiklah, ini tidak ada sos panas. Inilah sos panasnya. Oink, oink, oink, oink. Sekarang, kita mempunyai rekod yang hebat.

Bilakah anda pertama kali mendengar catatan akhir?
DJ Genius:
Saya ingat saya kembali ke Atlanta mungkin sebulan kemudian, dan ketika itulah saya mendengar apa yang dilakukan oleh Savage. Semasa saya mendengarnya, saya tidak memahami strukturnya. Kemudian ketika saya mendengar ayat itu, saya merasa seperti dia membuat nyanyian yang dapat dinyanyikan oleh orang lain.

J. Putih:Saya tidak akan ke hadapan, saya tidak teruja dengan pengenalannya. Saya seperti, 'Man, pengenalan? Saya tidak mahu pengenalan tidak ada rakaman. 'Di kepala saya, saya seperti, saya mahukan single itu. Apabila saya memikirkan intro, saya memikirkan rakaman pertama di album yang memperkenalkan keseluruhan album, tetapi bukan bujang. Apabila saya mendengar rakaman itu, saya berkata, 'Oh, baiklah. Ya, ini intro. Perkara ini sungguh luar biasa.

DJ Genius

DJ Dahi. Imej melalui Spotify

Bilakah anda menyedari J. Cole juga melonjak?
DJ Genius:
Saya bercakap dengan [21s] A & amp; R dan dia berkata, 'Kami cuba mendapatkan ciri di sini dan kami baru sahaja bercakap dengan Cole.' Cole adalah kawan baik saya. Ia lucu, ini adalah rekod pertama yang kami buat bersama. Saya membantunya membuat beberapa perkaraDrive Hutan Hutan 2014, tetapi saya sebenarnya tidak menghasilkan sebarang rekod. Saya hanya membantunya memilih beberapa ketukan. Saya bahkan tidak mendengar [ayat itu] semua orang seperti, 'Cole masuk dan memberi kami ayat gila.' Saya tidak mendengarnya terlebih dahulu, tetapi saya tahu apa yang 21 telah dilakukan dan ke mana rekodnya pergi. Dan lihatlah, ini adalah saat yang nyata. Rasanya berbeza baginya, tapi rasanya itu adalah langkah semula jadi. Saya pasti merasakan ini adalah kemuncak tahun ini bagi saya. Seluruh proses membuat rekod itu benar-benar pengalaman positif.

'' Sekiranya saya mendengar sampel, saya akan cuba menambahkan kemaluan. Saya cuba menambah 'hood'to itu. Saya cuba membawanya ke Atlanta, Memphis, Tennessee. Saya cuba menjadikan perkara itu menjadi remuk. Saya meletakkannya di sana. ' - J. Putih

Menurut anda apa yang menjadikan lagu ini begitu istimewa?
J. Putih:
Terdapat banyak perkara yang menjadikan rekod itu begitu istimewa. Apa yang 21 Savage lalui menjadikan rekod itu begitu istimewa. Itu hanya cerita sendiri. Muzik di belakangnya, dan contoh yang dijumpai oleh DJ Dahi, membuat rakaman itu begitu istimewa. Kemudian J Cole, dia keseluruhan filem lain. Kami mempunyai semua bahan, tetapi J Cole adalah ketuhar. Dan bing! Sudah disiapkan.

Anda mengatakan bahawa anda membuat lagu dalam satu jam. Adakah itu khas untuk anda?
DJ Genius:
Ia bergantung. Dengan muzik, kadang-kadang kolaborasi boleh berlaku dalam masa 15 minit, 30 minit, atau kadang-kadang dua jam. Itu pelik. Hampir tidak sepatutnya. Sekiranya anda mendapatnya, anda mendapatnya. Dan jika anda tidak mendapatkannya, kadang-kadang anda hanya meninggalkan bilik dan berehat sebentar. Anda hanya perlu hadir buat masa ini. Terus berusaha, terus berusaha. Jadi ya, idea bahawa ia adalah satu jam, terasa lebih lama kerana kita bercakap. Saya telah datang dengan banyak idea yang telah disusun. [J. Putih] masuk dan menambahkan rasa ke dalamnya.

J. Putih:Saya akan mengatakan ini, apabila dua orang tahu apa yang mereka lakukan, dan mereka memahami siapa diri mereka sendiri, dan tidak ada ego, sesingkat itu.

21 Savage

21 Savage. Imej melalui Spotify

Kapan dan bagaimana anda mengetahui lagu itu dicalonkan untuk Grammy?
DJ Genius:
Ketika pencalonan Grammy keluar. Saya telah dicalonkan untuk beberapa rekod lain, tetapi ini terasa istimewa kerana saya fikir anda dapat memberitahu bahawa rakaman itu telah berjaya, kerana apa yang 21 berurusan sepanjang tahun dan apa yang dilakukannya secara budaya. Ini adalah saat untuk maksud muzik, apa yang dapat dilakukannya, dan bagaimana ia akan berkembang untuk kita. Secara keseluruhan, hanya untuk mendapatkan pengiktirafan itu sangat hebat. Menang atau kalah, ini menunjukkan bahawa langkah itu penting, dan saya rasa orang menyedari hal itu.

J. Putih:[Saya mendapat tahu di media sosial]. Saya gementar, kerana 'Wang', perkara lain yang saya lakukan dengan Cardi tidak dicalonkan untuk Grammy. Dan kemudian saya tidak melihat sebarang perbincangan mengenai 21 Savage dalam talian. Saya seperti, saya tahu rekod ini harus dicalonkan untuk Grammy, tetapi saya tidak melihat apa-apa. Saya agak suka turun naik, tetapi kemudian saya melayari Twitter. Saya menaip '21 Savage, 'A Lot,' Grammy, 'dan ya Tuhan, ada. Kemudian saya melihat kategori yang dinamakan, dan nama saya juga dilampirkan. Saya berkata, 'Oh, baiklah. Kami kembali. Tiga kali berturut-turut. Mari pergi!' Saya tidak akan berbohong. Saya bersumpah kepada anda, ini adalah reaksi sebenar saya.

Anda masing-masing sering bekerja sendiri. Bagaimana kem mengubah perspektif anda untuk berkolaborasi dengan beberapa pengeluar dalam satu rekod?
DJ Genius:
Saya telah membuat banyak rekod dalam karier saya, tetapi saya juga mempunyai banyak kolaborasi dengan rakan sebaya. Sepanjang karier saya, saya telah berusaha mencari kesesuaian untuk membawa dunia saya ke dunia orang lain, atau menjadikan dunia lain bersatu. Saya suka idea genre bertentangan dan membuat muzik tanpa genre. Kadang-kadang perkara itu memerlukan perkara-perkara tertentu yang anda sendiri tidak lakukan tetapi orang lain melakukannya, dan bekerjasama dengannya. Idea kolaborasi bukanlah sesuatu yang baru. Saya rasa perkara baru bagi saya mengenai sesi bekerja dengan banyak pengeluar dan penulis dari Selatan. Ada orang dari Atlanta dan orang dari Texas dan orang dari wilayah Amerika. Itulah titik pembelajaran bagi saya. Saya faham sedikit lagi mengapa muzik dibuat seperti sekarang.

J. Putih:Anda tidak pernah tahu jenis sihir yang akan anda buat dengan orang lain. Ini pasti menjadikan saya lebih terbuka untuk berkolaborasi dengan orang lain. Saya dan DJ Dahi bersama-sama, kami adalah dua orang yang sama sekali berbeza dengan dua suara yang sama sekali berbeza. Bagi kita untuk bersatu seperti dulu, sangat mengagumkan.

'Saya menaip '21 Savage,' A Lot, 'Grammy,' dan ya Tuhan, itu dia. ' - J. Putih

Apa perkara terbesar yang anda pelajari daripada bekerja dengan 21 Savage?
DJ Genius:
Perkara terbesar yang saya pelajari dari dia adalah bahawa dia adalah apa adanya. Yang saya maksudkan adalah, dia bercakap benar. Ini bukan permainan baginya. Dia mengambil nyawa dengan sangat serius dan tidak mahu menggambarkan kepalsuan. Saya rasa itu penting sebagai artis, kerana kadang-kadang orang menganggap perkara itu asap dan cermin. Tetapi tidak, hidup itu nyata. Saya rasa hidup mempunyai cara tersendiri untuk memisahkan lelaki dari tikus. Kedua, saya rasa ia hanya terbuka. Dia benar-benar mahu membawa muziknya ke tempat lain, jadi saya fikir ia benar-benar ingin melihatnya berlaku. Saya menjadi peminat sebenar dia daripada bekerja dengannya, dan melihat apa yang ingin dia katakan dan apa yang ingin dia lakukan.

Apa yang seterusnya untuk anda semua?
DJ Genius:
Saya ada barang yang datang. Saya rasa tahun ini, akan ada lebih banyak suara untuk saya. Saya sedang mengusahakan album saya. Itu sahaja yang dapat saya katakan pada masa ini. Saya hanya cuba membuat perbezaan.

J. Putih: Lebih banyak hits dalam perjalanan. Itu syarikat saya. Itu label saya. Saya pasti mencari orang baru yang seterusnya, tetapi saya pernah berada di studio bersama Megan Thee Stallion. Saya pernah berada di makmal dengan Usher. Saya mempunyai rekod dengan Yo Gotti dan DaBaby datang. Mary J. Blige. Saweetie. Dan kemudian saya berharap dapat mengatakan orang ini, tetapi saya tahu saya akan mendapat masalah sekiranya saya mengatakannya. Anda akan melihat sesuatu yang sangat ikonik dari anak lelaki anda. Saya mempunyai artis yang sangat ikonik, dan sangat mengagumkan. Saya tidak sabar untuk keluar. Ini adalah rahmat, saya hanya akan mengatakannya.